Paranoid

Posted: Wednesday, June 9, 2010 by skidsoil in Labels: , , ,
0

Sekarang ni aku rasa aku agak paranoid dengan sesuatu, tak tahulah nak cakap whether it is still under control or not but obviously I'm having one of these so called paranoid things. Bahaya bila kita terlalu ikutkan perasaan paranoid ni sebab from a simple thing boleh jadi a big problem. Usually it happens because perasaan takut dalam diri kita dah kuasai kita punya pemikiran. Mungkin ada sebab-sebab tertentu yang mendorong seseorang untuk menjadi paranoid. Semuanya disebabkan kita bermain dengan perasaan sendiri, so things get complicated bit by bit.

For my case, (mind that this is totally based on what I think, no professional view or whatsoever) aku start dengan rasa takut tentang something dan bila ada jujukan perkara-perkara yang berlaku secara kebetulan, aku jadi cenderung untuk fikirkan benda yang bukan-bukan. So, mulalah buat hipotesis yang negatif, think of the worst to happen dan judgement is based more on emotional. Memang boleh kata bila start paranoid, our side of thinking akan towards benda-benda yang negatif, emotionally memang sangat tak sihat sebab perasaan takut yang ada akan buat kita jadi tak tenteram. With all the negative thoughts linger around memang sangat tak selesa.

Ni antara faktor-faktor yang jadi punca paranoid from my opinion. Firstly sebab ada history yang kurang enak, so macam agak susah untuk menidakkan perkara yang sama akan berulang lagi. Second, karma. Closely related dengan history jugak, before this ada buat jahat pada orang lain, jadi takut apa yang kita buat akan kena pada batang hidung sendiri. Waktu paling runcing bila timing sama dengan yang sebelum, katakan in three months time, benda tu berlaku pada mangsa kita yang sebelumnya, so bila dah sampai tiga bulan turn kita, itu waktu paling klimaks untuk kita expect the same thing to happen. Third, sebab kita takde full control pada benda tu, so it's not really up to us to decide what will happen. Memang apa-apa saja boleh jadi pada bila-bila masa saja.

Ketiga-tiga faktor tu pula sebenarnya berpunca dari perasaan unsecured. Pendek kata sebab kita rasa tak selamatlah, kita rasa takut yang akhirnya bawa pada paranoid. To feel secure tu penting, sebab dia macam jaminan untuk perasaan kita untuk rasa tak risau. Walaupun bukan gerenti seratus peratus, at least kita tak akan sampai tahap paranoid. Despite of the bad things from paranoid ni, ada jugak aku rasa bagusnya perasaan paranoid ni kalau amaun dia kecil. Macam sekadar untuk precaution, tak boleh terlalu selesa jugak, kenalah sentiasa beware dengan apa saja yang bakal terjadi. Sebagusnya, elakkan dari berasa paranoid sebelum ia memakan diri sendiri.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails